pembuka

Selamat Datang >
Showing posts with label Politik. Show all posts
Showing posts with label Politik. Show all posts

Bersih 4.0 menyusahkan.

Memang menyusahkan pun. Aku sudah merancang untuk menyambut malam merdeka di Dataran Merdeka setelah 12 tahun tidak menyambutnya disana. Bila ada aktiviti BERSIH 4.0 ini membuatkan aku bertambah menyampah dengan puak-puak ni. Wei kalau nak buat perhimpunan tu tak boleh ke tunda hari lain. Kenapalah korang sibuk-sibuk nak buat time orang tengah sesak-sesak tu. Aku tahu jawapannya jika hendak mengharapkan kehadiran penyokong korang sudah pasti tiada sambutan. Jadi korang hanya menumpang kasih dengan kehadiran kami untuk berehat bergembira bersama keluarga, sahabat dan rakan-rakan pada malam tersebut. Pui lah korang..

Jalanraya pada malam tersebut seudah pasti akan banyak sekatan akibat perhimpunan korang. Potong stim tul..

PRK Kajang 23 March tarikh mengundi

sumber gambar pakcik google

PRK Kajang: 11 Mac penamaan calon, 23 Mac mengundi - SPR
2014/02/05 - 12:15:42 PMCetakEmel Kawan





PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 11 Mac tarikh penamaan calon manakala 23 Mac hari mengundi untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Perkara itu diumumkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof pada sidang media di Bangunan SPR, di sini, sebentar tadi selepas mengadakan mesyuarat khas pagi tadi.

Kerusi DUN Kajang kosong selepas penyandangnya, Lee Chin Cheh dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan jawatan pada 27 Januari lalu.


Sebelum ini pakatan pembangkang menamakan Ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon mereka untuk mengisi kekosongan kerusi berkenaan.

Lee memenangi kerusi itu pada pilihan raya umum Mei lalu dengan majoriti 6,824 undi dalam pertembungan enam penjuru dengan Barisan Nasional (BN), Berjasa dan tiga calon bebas.

PRK Kajang adalah PRK ketiga dalam tempoh lapan bulan sejak pilihan raya umum ke-13 selepas PRK DUN Kuala Besut, Terengganu dan DUN Sungai Limau di Kedah.

Dalam PRK berkenaan BN mengekalkan DUN Kuala Besut, manakala PAS mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau.

Politikus DAP memang tidak pernah berubah


Jika 2 tahun lepas kedatangan Hari Natal umat Islam dan Melayu telah dikejutkan oleh kenyataan setiausaha agong parti Cina DAP yang ingin kalimah ALLAH digunakan untuk agama kristian. Kini pada tahun 2014 perkara yang sama telah berulang tetapi isunya lain pula iaitu rakaman video yang di muat turun di Youtube ucapan tahun baru cina yang agak celupar yang menghina pemimpin ,pasukan keselamatan , melayu dan kaum bumiputra oleh pemimpin kaum cina juga.

Jika dahulu meraka sering mengatakan pemimpin UMNO tidak pernah mahu berubah dengan korupsinya. Maka perkara ini seperti memercik kemuka meraka sendiri apabila pemimpin-pemimpin cina parti DAP,PKR dan tidak lupa parti kaum cina yang bernaung dibawah parti Barisan Nasional juga tidak pernah mahu berubah didalam berpolitik.

Mereka sering  megeluarkan kenyataan yang amat menyakitkan dan mengguris perasaan kaum asal di negara Malaysia ini iaitu kaum Melayu dan Bumiputra.  Bagaimana kami ingin menyokong anda jika anda seringkali menanamkan perasaan kebencian kaum anda  terhadap kami. Baru anda berkuasa 2 atau 3 negeri pun sudah anda besar kepala.

Tolong berpolitiklah dengan cara yang sihat. Buangkan perasaan curiga anda terhadap kami. Didalam sejarah Malaysia pun kami kaum Melayu dan Bumiputra adalah sangat-sangat bertoleransi terhadap anda walaupun  kedatangan anda di negara ini di atas penipuan orang Inggeris yang ingin menghancurkan kami.

Anda menguasai ekonomi tetapi anda tidak boleh menafikan yang bangsa kami adalah cerdik dan pandai. Tolong jangan ingin menukarkan sejarah Tanah Melayu seperti saudara anda lakukan di Negeri Temasik.

Anda perlu mengenali bangsa kami. Kesabaran bangsa kami ada batasnya. Amuk adalah sinonim dengan bangsa kami. Tolong jangan sampai kesabaran kami ini terhakis terhadap anda. Diharap anda membaca nukilan ini.

Nukilan ini adalah pendangan peribadi semata-mata.


Senyum jer bila gaji MB Selangor naik



Aku tiada apa-apa hendak komen mengenai kenaikan gaji Menteri Besar Selangor dan exco-exco nya. Ini kerana tidak ada kena mengena dengan aku pun. Cuma yang aku pelik  geng-geng Pakatan Rakyat tidak meroyan seperti kebiasaanya diblog-blog atau pun di media sosial lain.  Cuba gaji yang naik tu dari MB Barisan Nasional terutamanya Umno maka berpekik terlolonglah mereka meroyan.

Moral cerita ini

Jangan percaya sangat dengan ahli politik tidak kira dari pihak pemerintah ataupun pembangkang. Mereka kebanyakkannya berjuang untuk perut sendiri. Perut didahulukan rakyat di ketepikan. Mereka akan cari kita apabila tiba musim Pilihanraya sahaja.


Rakyat sepatutnya berpegang dengan prinsip dan perjuangan parti  bukannya atas dasar popular calon. Politik ini bukan Akedemi Fantasia yang memerlukan lakonan dan drama untuk meraih undi popular. Jangan gadaikan masa depan negara dengan undi calon popular. Undilah atas nama parti yang anda percaya bukannya atas faktor calon yang anda suka.mosi.

Ok cukuplah aku mengomel mengenai politik walaupun PRU14 lama lagi. Sekarang ni masa kita bekerja mencari rezeki dan menyumbang sesuatu terhadap negara. Kurangkanlah berpolitik. Aku tabik spring dengan PM kita Dato Seri Najib kerana selepas PRU13 dia amat jarang bercerita mengenai politik.

Apa itu GST


Selepas pengumuman belanjawan baru-baru ini maka semua rakyat Malaysia terpinga-pinga dengan apa makna GST .  Mungkin korang semua tak paham apa itu GST. Yang korang nampak benda buruk jer GST tu. Ini mungkin korang sudah sebati dengan provokasi,persepsi yang dimainkan oleh pihak pembangkang yang sejujurnya aku katakan taraf mereka hanya low class. Tak da apa yang boleh membantu kebaikan negara dan rakyat. Yang mereka tahu  hanya bangkakng jer..

Ok lah malas aku nak cerita pasal politik cuma disini aku sharekan  apa itu GST? (sila click) kat korang semoga korang dapat ilmu yang bermanfaat. Secara peribadi aku memang setuju pelaksanaan GST tu .Sudah 5 tahun dah aku menunggu-nunggu kerajaan melaksankannya. Alhamdulillah kerajaan sekarang adalah kerjaan yang bertanggungjawab. Korang jangan fikir kesenangan korang sekarang. Apa yang kerajaan buat ini adalah untuk kesenangan anak cucu kita dimasa hadapan.

Cuma aku berharap cara perlaksanaan dan pemantauan adalah perlu kerana peniaga-peniaga di Malaysia kebanyakannya macam cilaka. Hendak-hendak yang bermata sepet tu selalu kencing kita ma..

Mengenai Ketua PR Dato Seri Anwar Ibrahim yang membangkang pelaksaan GST pula secara jujurnya aku amat loya dan mual dengan permainan politik beliau. Pendapat aku dia semamangnya tidak layak jadi ketua pembangkang kerana semua isu dan benda yang dilontarnnya kembali terpercik kemuka sendiri. Dulu beliau dalam anggota kabinet makan gaji buta ka?

Sila baca seterusnya

Video ni boleh buat darah korang menyirap



Inilah hasilnya apabila negara kita ni dah nak jadi liberal. AKu amat menyirap betul dengan puak-puak ini. Aku tak benci dan memusuhi sesiapa cuma amat terkilan. Kalau nak ikutkan kawasan perumahan lagi teruk sejak bulan ramadhan sampai penghujung syawal suara azan telah tidak kedengaran. Hanya sayup2 sahaja kedengaran walaupun  rumah aku dekat dengan surau itu.Ini menunjukkan orang melayu dan islam amat bertolerensi di Malaysia.

Sila baca seterusnya

Kes pasangan por_no masih ada lagi orang nak bela

Malas aku nak komen. Semua benda berlaku kat dalam Malaysia ni semuanya salah UMNO. Aku bukan ahli UMNO pun naik menyampah dengan puak-puak korang ni. Sila baca seterusnya


Dengar nasihat orang tua. Jangan pinda Undang-undang sesuka hati.

hiasan

Bak kata pepatah orang tua lebih dahulu merasa garam dari orang muda. Dengar nasihat orang tua-tua kerana mereka pernah merasai pengalaman dan pengetahuan dari yang muda.  Aku pun telah merasai  apabila menasihati budak-budak muda yang baru bekerja tentang pengurusan keewangan  peribadi tapi tidak diendahkan mereka.

Inikan pula nasihat dari seorang negarawan yang pernah memerintah negara kita selama lebih 22 tahun.  Semua kata-katanya banyak kebenaran kerana dia seumpama bapa yang memerhatikan anak-anaknya yang semakin liar dan hancur.

Aku sebenarnya amat kecewa dengan PM kita sekatang iaitu Ah Jib Gor kerana terlalu melayan permintaan dan melebih-lebihkan puak disebelah sana. Dengan menghapuskan ISA ( Akta Keselamatan Dalam Negeri ) telah menjadikan negara kita ini seperti tiada undang-undang. Semakin ramai puak-puak subersif dan aspionaj bercambah semenjak ISA dihapuskan.

Kita dapat memahami mengapa pemimpin-pemimpin pembangkang beria-ia benar untuk menghapuskan ISA. Ini kerana merekalah sebenarnya pelanggar undang-undang negara. Sekarang ini mereka semakin berani kerana maklumlah pengguam-pengguam mereka banyak berpengaruh dengan hakim-hakim berkiblatkan menyokong pembangkang. Sebab itu aku perhatikan banyak sungguh kes-kes yang melibatkan orang BN pasti kena tindakan seperti Khir Toyo. Tetapi bila kes yang membabitkan puak meraka sudah pasti akan bebas dan lepas.

Aku sememangnya tidak percaya dengan sistem kehakiman negara sekarang selagi orang-orang berkentingan politik ada didalamnya. Kes Liwat Saiful yang terang-terang ada bukti yang nyata dan kukuh pun boleh diautakan oleh pengguam dan hakim dinegara kita. Entahlah.. apa nak jadi dengan negara aku sekarang ini.

Sila baca seterusnya

Sebab musabab ISA dimansuhkan

Sebabnya ialah  untuk  membenarkan makhluk- makhluk perosak ini untuk melanggar undang-undang dan peraturan negara serta memecah-belahkan keharmonian negara. Sebab itu mereka beria-ia benar untuk menghapuskan ISA pasal dia orang anggap negara ni anak-beranak dia orang yang punya.Banyak lagi gambar makhluk perosak lain tidak aku sertakan.









Sendiri mau ingatla...



Ya! Sendiri mau ingatla . Kalau korang rasa korang boleh berdikari tanpa bantuan kerajaan seperti nak masuk universiti, nak masuk keje gomen, dan ekonomi korang rasa korang yang pegang maka silalah sokong DAP ya.


Mansuh Dewan Negara, usaha DAP untuk ubah model Malaysia
TUMPAT 19 Mei - Cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh supaya Dewan Negara dimansuhkan disifatkan langkah halus DAP untuk memansuhkan pula sistem beraja dan menggubal Perlembagaan negara supaya selaras dengan apa yang diperjuangkan parti itu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, ia adalah permulaan kepada banyak lagi perkara mengarut yang akan dikemukakan DAP selepas ini untuk mengubah model Malaysia yang telah terbukti berjaya sejak zaman merdeka dulu.

Katanya, cadangan tersebut juga adalah bukti bahawa pemimpin-pemimpin DAP semakin 'besar kepala' kerana yakin parti itu mendapat sokongan majoriti orang Melayu walaupun hakikatnya hanya Melayu Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menyokong mereka pada Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu.

"Saya bersetuju kepada satu perkara bahawa ini adalah satu permulaan kepada banyak lagi cadangan-cadangan mengarut untuk mengubah model negara Malaysia, Perlembagaan Tanah Melayu. Malaysia adalah yang terbaik jika mengambil kira sejarah negara dan sistem demokrasi dan Raja Berperlembagaan yang kita amalkan.

"Kita yakin cadangan ini datang kerana DAP yakin ramai orang Melayu sokong mereka, jadi mereka besar kepala mula mencabar Perlembagaan yang akan melibatkan perubahan struktur pentadbiran negara secara radikal," kata beliau pada sidang akhbar di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...